Trening Zastępowania Agresji w Rodzina Zen skierowany jest do wszystkich osób, które miewają trudności z regulacją emocji, w tym z występowaniem zachowań agresywnych, impulsywnych i nacechowanych przemocą.
Trening prowadzony jest dla:
dzieci i młodzieży (trening grupowy – 2 trenerów)
dzieci i młodzieży (trening indywidualny)
rodzeństw indywidualnie (u których konflikty obarczone są zachowaniami agresywnymi)
rodzin indywidualnie ( w których występują konflikty, zaburzona komunikacja pomiędzy członkami, brak poczucia bezpieczeństwa i wszelkie zachowania, które utrudniają budowanie trwałych relacji)
dorosłych – indywidualnie (online)
Trening Zastępowania Agresji (ART) jest wielostronną interwencją poznawczo-behawioralną, skierowaną na zmianę agresywnych zachowań wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Składa się z trzech komponentów:
Trening Kontroli Złości
Trening Umiejętności Społecznych
Trening Wnioskowania moralnego
Trening kontroli złości ma na celu przede wszystkim pokazanie i nauczenie uczestników, dlaczego powstaje złość, jak rozpoznawać „wyzwalacze” złości oraz jak identyfikować fizjologiczne i kinestetyczne reakcje organizmu na stan podniecenia wywołanego złością. To również nauka poznawania sposobów i technik obniżania napięcia spowodowanego gniewem oraz analiza jakie mogą być konsekwencje agresywnego zachowania.
Trening Umiejętności Społecznych polega na uczeniu uczestników umiejętności zapewniających akceptację otoczenia i możliwość osiągania swoich zamierzeń. Uczestnicy są wyposażani między innymi w:
umiejętność prowadzenia rozmowy i negocjowania,
umiejętność przepraszania,
rozpoznawanie, regulowanie i wyrażanie w sposób akceptujący społecznie swoich emocji,
radzenie sobie ze złością innych,
odpowiednie reagowanie na zaczepki lub prowokacje,
radzenie sobie ze strachem i odrzuceniem
umiejętność odmawiania i prezentowanie asertywności.
Trening Wnioskowania Moralnego prowadzi do podejmowania bardziej dojrzałych i sprawiedliwych decyzji wśród uczestników. Wywołanie refleksji dotyczącej ich systemu wartości oraz konfrontowanie go z innymi wartościami (reprezentującymi tolerancję, sprawiedliwość, respektowanie godności, poszanowanie innych ludzi, ich potrzeb, racji, przekonań i postaw) ma charakter edukacji moralnej.
Główne cele TZA:
Nowe doświadczenia relacyjne oparte na współpracy i poczuciu przynależności do grupy
Nauka nowych umiejętności społecznych
Zmiana zachowań agresywnych w społecznie akceptowalne
Rozumienie własnych reakcji emocjonalnych ze szczególnym nastawieniem na złość
Korzyści płynące z ukończenia TZA:
Rozumienie siebie i swoich emocji
Wyższa samoocena
Akceptacja siebie
Odczarowanie złości
Praca nad zasadami
Poprawa relacji interpersonalnych
Zasady rekrutacji:
– Zgłoszenie chęci uczestnictwa poprzez e-mail lub telefonicznie.
– Wypełnienie i odesłanie formularza zgłoszeniowego (tylko w przypadku dzieci i młodzieży)
– Konsultacja kwalifikująca z prowadzącym zajęcia – zapis na listę uczestników (Konsultacja jest odpłatna – 120 zł)